
// Klachtenregeling
Kantoorklachtenregeling De Graaf aan de Kade Advocaten
Artikel 1 – begripsbepalingen
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:
- klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de
advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de
totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de
dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in
paragraaf 4 van de Advocatenwet; - klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
- klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht.
Artikel 2 – toepassingsbereik
- Minimaal eenmaal per jaar wordt de verslagen en de aanbevelingen op het kantoor
besproken en indien aangewezen er besluitvorming voorgelegd.
2. Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht
tussen De Graaf aan de Kade Advocaten en een cliënt.
3. Iedere advocaat van De Graaf aan de Kade Advocaten draagt zorg voor klachtafhandeling
conform de kantoorklachtenregeling.
Artikel 3 – doelstellingen
Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:
a. het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn
op een constructieve wijze af te handelen;
b. het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te
stellen;
c. behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede
klachtenbehandeling;
d. medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;
e. verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en
klachtanalyse.
Artikel 4 – informatie bij aanvang dienstverlening
- Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt. De advocaat wijst de cliënt voor het
aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een
kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
2. De Graaf aan de Kade Advocaten heeft in de algemene voorwaarden opgenomen bij
welke onafhankelijke partij of instantie een klacht die na behandeling niet is opgelost
kan worden voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak en heeft dit bij de
opdrachtbevestiging kenbaar gemaakt.
3. Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling
niet zijn opgelost, worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Advocatuur.
Artikel 5 – interne klachtprocedure
1. Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid
naar mr M.L. van Leer, die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris. De
klachtenfunctionaris kan een andere kantoorgenoot als klachtenfunctionaris aanwijzen.
2. De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van
de klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een
toelichting te geven op de klacht.
3. Degene over wie is geklaagd tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen al
dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.
4. De klachtenfunctionaris streeft er naar de klacht af te handelen binnen zes weken na
ontvangst van de klacht of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over
afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel
over de klacht wordt gegeven.
5. De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de
hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van
aanbevelingen.
6. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, ondertekenen de klager, de
klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van
de klacht.
Artikel 6 – geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling
- De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling
geheimhouding in acht. - De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de behandeling van de klacht.
Artikel 7 – verantwoordelijkheden
- De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.
2. Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel
contact en een mogelijke oplossing.
3. De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.
4. De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.
Artikel 8 – klachtregistratie
- De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.
2. Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.
3. De klachtenfunctionaris brengt periodiek aan het kantoor verslag uit over de afhandeling
van de klachten en doet aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten, alsmede ter
verbetering van procedures.
- Minimaal eenmaal per jaar wordt de verslagen en de aanbevelingen op het kantoor
besproken en indien aangewezen er besluitvorming voorgelegd.
// Onze Advocaten

Lou van Leer
Advocaat-partner

Renske Imkamp
Advocaat-partner

Corrien Ullersma
Advocaat-partner

Kiran Balak
Advocaat-partner

Matthijs Vermaat
Advocaat-partner
Postadres
Postbus 76076
1070 EB Amsterdam
Bezoekadres
Piet Heinkade 229
1019 HM Amsterdam
