Kantoorklachtenregeling De Graaf aan de Kade Advocaten


Artikel 1 – begripsbepalingen
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:

  • klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de
    advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de
    totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de
    dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in
    paragraaf 4 van de Advocatenwet;
  • klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
  • klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht.

Artikel 2 – toepassingsbereik

  1. Minimaal eenmaal per jaar wordt de verslagen en de aanbevelingen op het kantoor
    besproken en indien aangewezen er besluitvorming voorgelegd.

2. Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht
tussen De Graaf aan de Kade Advocaten en een cliënt.

3. Iedere advocaat van De Graaf aan de Kade Advocaten draagt zorg voor klachtafhandeling
conform de kantoorklachtenregeling.


Artikel 3 – doelstellingen
Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:
a. het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn
op een constructieve wijze af te handelen;
b. het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te
stellen;
c. behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede
klachtenbehandeling;
d. medewerkers te trainen in cliëntgericht reageren op klachten;
e. verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en
klachtanalyse.


Artikel 4 – informatie bij aanvang dienstverlening

  1. Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt. De advocaat wijst de cliënt voor het
    aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een
    kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.

2. De Graaf aan de Kade Advocaten heeft in de algemene voorwaarden opgenomen bij

welke onafhankelijke partij of instantie een klacht die na behandeling niet is opgelost

kan worden voorgelegd ter verkrijging van een bindende uitspraak en heeft dit bij de

opdrachtbevestiging kenbaar gemaakt.

3. Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling

niet zijn opgelost, worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Advocatuur.


    Artikel 5 – interne klachtprocedure
    1. Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid
    naar mr M.L. van Leer, die daarmee optreedt als klachtenfunctionaris. De
    klachtenfunctionaris kan een andere kantoorgenoot als klachtenfunctionaris aanwijzen.

    2. De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van
    de klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een
    toelichting te geven op de klacht.

    3. Degene over wie is geklaagd tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen al
    dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.

    4. De klachtenfunctionaris streeft er naar de klacht af te handelen binnen zes weken na
    ontvangst van de klacht of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over
    afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel
    over de klacht wordt gegeven.

    5. De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de
    hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van
    aanbevelingen.

    6. Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, ondertekenen de klager, de
    klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van
    de klacht.


    Artikel 6 – geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling

    1. De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling
      geheimhouding in acht.
    2. De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de behandeling van de klacht.


    Artikel 7 – verantwoordelijkheden

    1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.

    2. Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel
    contact en een mogelijke oplossing.

    3. De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.

    4. De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.


    Artikel 8 – klachtregistratie

    1. De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.

    2. Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.

    3. De klachtenfunctionaris brengt periodiek aan het kantoor verslag uit over de afhandeling
    van de klachten en doet aanbevelingen ter voorkoming van nieuwe klachten, alsmede ter
    verbetering van procedures.

    1. Minimaal eenmaal per jaar wordt de verslagen en de aanbevelingen op het kantoor
      besproken en indien aangewezen er besluitvorming voorgelegd.

    // Onze Advocaten

    Lou van Leer
    Advocaat-partner

    Renske Imkamp
    Advocaat-partner

    Corrien Ullersma
    Advocaat-partner

    Kiran Balak
    Advocaat-partner

    Matthijs Vermaat
    Advocaat-partner

    De Graaf aan de Kade
    Advocaten
    Bel 020 6766690

    Klachtenregeling

    Algemene voorwaarden

    Postadres

    Postbus 76076

    1070 EB Amsterdam

    Bezoekadres

    Piet Heinkade 229

    1019 HM Amsterdam